Ingatlah ... sesungguhnya manusia itu sentiasa di dalam kerugian ...

Prayer Times For 6 Million Cities Worldwide
Country:

Tuesday, August 5, 2008

Mari fikirkan bersama ....


Tadi aku pergi mengikuti kursus ICTL anjuran PPDKS di SK Parit Mahang . Memang menarik kerana banyak yang dapat dipelajari . Teringat pulak aku kepada sebuah hadis Rasulullah SAW yang bermaksud , " menuntut ilu itu menjadi kewajipan kepada setiap umat manusia ( muslimin dan muslimat ) " . Terasa begitu kerdil jika dibandingkan dengan ilmu yang dimiliki oleh rakan - rakan yang lain . Tapi kalau nak dibandingkan dengan apa yang Allah SWT beri kepada manusia seperti maksud firmannya ," dan tidak berikan ilmuKu kepada manusia kecuali sedikit sahaja " .


Banyak mana ya ilmu yang Allah beri kepada manusia yang paling genius di antara kita semua ? Sebuah perumpamaan menggambarkan seperti berikut : " jika dicelupkan sebatang jarum di lautan yang luas terbentang , apa yang menitis daripada mata jarum tersebut adalah ilmu yang diberikan kepada manusia " .


Kesimpulannya ..... mengapa mesti hendak meyombong diri dengan ilmu yang ada . Siapa kita sebenarnya yang hendak bermegah - megah . Realitinya ..... menuntut ilmu tidak akan berakhir sampai bila - bila kecuali bila sudah ke titik penghabisan usia kita . Fullstop !

No comments: