Ingatlah ... sesungguhnya manusia itu sentiasa di dalam kerugian ...

Prayer Times For 6 Million Cities Worldwide
Country:

Monday, July 7, 2008

Al Farabi

Nama sebenar beliau ialah Abu Nashr Muhamad Ibn Muahamad Ibn Tharkahan Ibn Auzalag . Dilahirkan pada tahun 259 H ( 872 M ) di Kota Farab yang sekarang ini dikenali sebagai Kota Atrar di Wilayah Turki . Gelaran Al Farabi diambil sempena nama tempat kelahirannya , Farab . Meninggal dunia pada tahun 339 H ( 951 M ) di Damsyik , Syria ketika berusia 80 tahun .


Nama beliau amat sinonim dengan bidabg falsafah , mantik , sosiologi dan sains . Di barat beliau dikenali sebagai Al Pharabius yang terkenal sebagai 'Guru Kedua ' ( Al Mua'llim Al Thani ) . Sementara ' Guru Pertama ' ialah Aristotle .

Beliau turut mengarang tentang muzik ' Kitab Al Musiqa ' yang amat terkenal . Beliau bukan sekadar pandai bermain alat muzik tetapi turut membuat penemuan baru alat muuzik seperti ' qanun ' , lat muzik yang mempunyai banyak tali .

Biarpun sibuk dengan tugasnya , Al Farabi seorang yang halus sifatnya . baik dari segi tutur kata dan perbuatan. Beliau tidak pernah atau mudah menyakiti hati orang lain . Sebaliknya beliau mudah untuk diajak berbicaradan meluahkan apa jua pandangan .

No comments: