Ingatlah ... sesungguhnya manusia itu sentiasa di dalam kerugian ...

Prayer Times For 6 Million Cities Worldwide
Country:

Tuesday, July 8, 2008

Al Kindi


Nama penuh beliau ialah Abu Yusuf Ya'akub Bin Ishak Bin Al Sabah Al Kindi dilahirkan di Basrah pada tahun 185 H ( 801 M ) . Meninggal dunia pada tahun 866 M dengan meninggalkan warisan yang tidak ternilai harganya kepada kita semua .


Ketika hayat beliau , terdapat tidak kurang daripada 270 buah karya hasil tulisan yang mencakupi pelbagai bidang ilmu seperti Metafizik , Metamatik , Logik , Geografi , Muzik , Falak , Geometri , Perubatan , Ilmu Tauhid , Sejarah , Kimia , Geologi , pemakanan ,dan sebagainya .


Dalam bidang astronomi , karya Al Kindi yang popular termasuklah Risalah Fi Masail Su'ila Anha Min Ahwalah Al Kawakib ( berkaitan dengan planet - planet ) , Fi Asy Syua'at ( tentang bintang ) , Fi Fashlyn ( berkaitan dua musim ) dan berbagai - bagai lagi .


Al Kindi tidak lokek menurunkan ilmunya kepada mereka yang memintanya dan jauh sekalimerendahkan kelebihan atau kekurangan individu lain . Bagi beliau yang penting ialah tujuan mencari kebenaran oleh setiap sarjana agar kekusutan yang berlaku dapat dihuraikan .

No comments: