Ingatlah ... sesungguhnya manusia itu sentiasa di dalam kerugian ...

Prayer Times For 6 Million Cities Worldwide
Country:

Saturday, July 5, 2008

Pepatah Petitih

Cuba kita sama - sama renungkan bersama beberapa contoh pepatah Melayu dan fikirkan impaknya kepada kita semua .
1 . Dihentak -hentak tak masuk , dihumpil tak bergerak , direndam tak basah , direbus tak lembik ,dijemur tak lekang dan dibakar tak hangus !
2 . Kikir pari belulang kering , direndam tujuh hari tak basah ( dan tak juga berkarat )
3 . Seperti meluruskan ekor beruk .
4 . Seperti mengepal pasir kering , bila buka genggaman maka pasir itu terbarailah .
5 . Nafsu nafsi raja di mata , sultan di hati .

Kesemua pepatah Melayu di atas membawa maksud yang hampir sama iaitu sifat dan kelakuan manusia yang tidak mahu menerima pandangan orang lain dan pada masa yang sama melakukan dan mengulangi kesilapan yang serupa . Di dalam bahasa yang mudah ' degil ' .

Kita lihat pada hari ini ramai yang terlibat dengan gejala dadah , curi , vandalisme , merempit dan sebagainya . Walaupun pernah dikenakan pelbagai tindakan seperti dipenjarakan namun itu semua tidak merubah sikap mereka . Perkataan serik tidak ada di dalam kamus hidup mereka .

Tambah menghairankan lagi sikap segelintir manusia mendapat sokongan padu daripada ibubapa dan rakan ' sepermainan ' . Ada juga golongan yang ingin merubah keadaan dengan memberikan nasihat serta teguran . Namun semuanya ibarat mencurah air ke daun keladi . Umapama teguran ikhlas yang diberikan kepada seorang bapa mengenai sikap anaknya yang suka berpoya dan mengganggu ketenteraman awam . Jawapan yang diterima , " Awak apa peduli dengan anak saya / keluarga saya ? " ........

Masya Allah .

No comments: